پزشکیمقاله

دلایل تیرگی واژن

بروزرسانی شده در تاریخ: ۴ تیر ۱۴۰۲

دلایل تیرگی واژن چیست؟ چه موارد ممکن است باعث سیاهی در ناحیه تناسلی زنان و لابیاها شوند؟ آیا با رژیم غذایی مناسب می‌توان از سیاهی واژن خلاص شد؟ همه این موارد را می‌توانید در این مقاله بخوانید…

دلایل تیرگی واژن چیست؟

دلایل بسیاری برای تیرگی واژن وجود دارد، از شرایط ژنتیکی گرفته تا سبک غلط زندگی و رژیم های غذایی نامناسب و حتی سرطان. اگر مشکل شما فقط اعتماد به نفس باشد می‌توان با عمل های زیادی، مانند عمل لابیاپلاستی و بلیچینگ واژن، اعتماد به نفس از دست رفته را به خود بازگردانید. در این مقاله به صورت تمام و کمال به تمام دلایل تیرگی و سیاهی واژن می پردازیم.

  در این ویدئو تمامی مواردی که منجر به تیرگی واژن می‌شوند را، می‌توانید ببینید.  

 

نقش حرکات فیزیکی در سیاه شدن واژن

یکی از مهمترین و رایج ترین دلایل تیرگی واژن، دلایل فیزیکی می تواند باشد. برای مثال پوشیدن لباس زیر و شلوار هایی که بسیار تنگ است اصطکاک زیادی بین لابیاهای واژن ایجاد می کنند، همین مورد باعث می شود تهویه مناسب از بین برود و پوست نمی تواند نفس بکشد. همچنین عوامل دیگری مانند فعالیت های روزمره که می توانند پیاده روی، ورزش و رابطه جنسی نیز باشد باعث اصطکاک در ناحیه واژن میشود.
اینها دلایلی بودند از حرکات فیزیکی که می تواند باعث تیرگی و سیاهی واژن شود. به همین دلیل توصیه می کنیم هنگام حرکات روزمره مانند ورزش و مواردی که در بالا ذکر شد حتماً از لباس های نخی و گشاد و غیر تنگ استفاده نمایید.

افزایش سن باعث سیاهی واژن می شود

افزایش سن یکی دیگر از دلایل تیرگی واژن (سیاهی واژن)

یکی دیگر از دلایل رایج سیاهی واژن و تیرگی در ناحیه تناسلی بانوان، افزایش سن و پیری است. با افزایش سن بافت و رنگ واژن تغییر می کند، این به این دلیل است که در ناحیه واژن پوست رنگدانه های خود را از دست می‌دهد و به تیرگی مایل میشود. با این وجود از هر جا که چین و چروک بیشتر باشد، لکه های تیره بیشتر ظاهر می شوند.
تغییرات دیگری ممکن است با افزایش سن در ناحیه واژن رخ دهد که می توان از کاهش میزان موهای زائد و خشکی واژن و ناحیه تناسلی بانوان نام برد. درد در هنگام رابطه جنسی نیز یکی از مواردی است که ممکن است رخ دهد و در این مواقع حتماً به پزشک زنان مراجعه نمایید.

بالا و پایین شدن هورمون های جنسی زنانه

هورمون های جنسی زنانه که از مهمترین آنها می توان به استروژن و پروژسترون اشاره کرد، نیز می‌تواند از دلایل تیرگی در محل واژن باشد. این هورمون ها نقش مهمی در زمان بلوغ، قاعدگی و تغییرات ظاهری واژن ایفا می نمایند. همچنین بالا و پایین شدن ملانین در اثر کم کار یا پرکار شدن هورمون استروژن به وجود می آید ممکن است باعث تیره شدن نواحی حساسی مانند لابیاهای واژن یا نوک سینه شود.
تمام تغییرات هورمونی باید زیر نظر یک پزشک متخصص که عموماً پزشک متخصص زنان و زایمان است، زیر نظر گرفته شود تا علت اصلی تشخیص داده شده و بهترین درمان تجویز گردد.

نقش سندروم تخمدان کیستیک در تیرگی واژن

تیره و سیاه شدن واژن به دلیل سندروم تخمدان پلی کیستیک (pcos)

سندروم تخمدان پلی کیستیک با بی نظمی قاعدگی و بیشتر شدن کیست تخمدان می تواند همراه باشد. همچنین سطوح بالای هورمون آندروژن انسولین را تغییر می‌دهد که این می‌تواند بر رنگدانه های پوست تاثیر بگذارد و رنگ آن را تغییر دهد. همچنین تغییر رنگی که در این نوع پیش می آید می تواند با تغییر رنگ در موارد گفته شده بالا متفاوت باشد. این مورد نیز می‌تواند یکی از دلایل تیرگی واژن باشد.
برای جلوگیری از ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا درمان آن، باید رژیم غذایی و سبک زندگی تغییر داده شود و یا تنظیم سطح انسولین که با آمپول های مخصوص انجام می شود، می تواند این موارد را کاهش دهد و از سندروم تخمدان پلی کیستیک جلوگیری کند.

آکانتوز نیگیریکانس (acanthosis nigricans) یکی از دلایل تیرگی واژن

آکانتوز نیگیریکانس، یک نوع اختلال رنگدانه پوست است که با لکه های تیره و ضخیم شدن قسمتی از پوست نمایان می گردد. اغلب این تیرگی ها در قسمت چین و چروک های بدن مانند زیر بغل یا کشاله های ران یا زانو نمایان میشود. یکی از دلایل بروز آکانتوز نیگیریکانس، سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشد.

درمان و سفید کردن واژن

سیاه شدن واژن به دلیل سرطان ولو

این سرطان، مستقیماً بر واژن و ناحیه تناسلی زنان تاثیر می گذارد. علائم بسیاری مانند توده، برآمدگی، لکه یا خال بر روی واژن در سرطان ولو به وجود می آید. اگر سرطان ولو به موقع تشخیص داده شود و و درمان آن به سرعت آغاز شود، می توان از عوارض آن خلاص شد.

جمع بندی

این مواردی که در این مقاله مگ وان گفته شد رایج ترین و مهم ترین دلایل تیرگی واژن و سیاهی ناحیه تناسلی می باشند. این تیرگی همیشه دلیل بیماری های خطرناک نمی باشد و ممکن است به علت پیری یا علائم ژنتیکی و حتی سبک غلط زندگی باشد. در خیلی از موارد این موضوع فقط باعث کاهش اعتماد به نفس بانوان میشود که با بلیچینگ واژن، می توان آن را سفید و زیبا نمود.

سوالات متداول درباره تیرگی واژن

آیا درمانی برای تیرگی واژن وجود دارد کدام مواد برای درمان مفید است و اثر گذاراست

برای بررسی های بیشتر و دریافت بهترین روش درمانی بهتر است با متخصصان مربوطه در ارتباط باشید.

آیا برای رفع تیرگی واژن نیاز به استفاده از داروی خاصی است؟

خیر، در اکثر مواقع نیازی به مصرف داروی خاصی نیست.

منبع : drzahrasaberi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا