ریپورتاژ

قبل از عمل لازک چه اقداماتی باید انجام شود؟

اقدامات قبل از عمل لازک

بروزرسانی شده در تاریخ: ۴ تیر ۱۴۰۲

عمل لازک چیست؟

LASEK مخفف (Laser Assisted Sub-Epithelial Keratectomy) است. اگر قرنیه نازکی دارید یا شرایط پزشکی دارید که انجام جراحی لیزر چشم را دشوارتر می‌کند، عمل لازک چشم انتخاب بهتری است. در طی جراحی لازک چشم، به جای دو لیزری که در لیزیک استفاده می‌شود، فقط از یک لیزر برای اصلاح دید شما استفاده می‌شود.

عمل لازک چگونه انجام میشود؟

جراحی لازک چشم تحت بی‌حسی موضعی که مستقیماً در چشم قرار می‌گیرد انجام می‌شود. در طول عمل، لایه بالایی سلول‌ها یا اپیتلیوم، حدود ۳۰ ثانیه با الکل درمان می‌شود و از بافت زیرین جدا می‌شود. سپس آن را بلند می‌کنند یا به عقب می‌چرخانند تا چشم پزشک بتواند به بافت قرنیه دسترسی پیدا کند. بافتی که به تازگی در معرض دید قرار گرفته است با همان لیزر مورد استفاده در جراحی لیزیک چشم و PRK درمان می‌شود. سپس لایه بالایی سلول‌ها در جای خود قرار می‌گیرد.

این برخلاف عمل لیزیک چشم است که در آن لیزر یا دستگاه برش یک فلپ در قرنیه ایجاد می‌کند. جراحی لازک چشم با PRK با حفظ لایه بالایی سلول ها، به جای خراش دادن آن‌ها و انتظار برای رشد مجدد آن‌ها متفاوت است. اعتقاد بر این است که این کار بهبود قرنیه را با ناراحتی کمتری نسبت به PRK تسهیل می‌کند، اما همچنین باعث تاری بیشتر در چند روز اول در مقایسه با PRK می‌شود.

عمل لازک چیست؟

جراحی لازک چشم برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی لازک چشم ممکن است برای بیمارانی که قرنیه‌های شیب دار یا بسیار نازکی دارند، بهتر باشد که جراح را برای ایجاد فلپ لیزیک مناسب مشکل می‌کند. از آنجایی که آسیب تروماتیک به چشم پس از لیزیک جدی‌تر از عمل لیزیک چشم است، بیمارانی که در فعالیت‌های حرفه‌ای یا اوقات فراغت که چشمانشان را در معرض خطر آسیب بیشتر قرار می‌دهد (مانند بوکس) می‌توانند برای لیزیک مناسب‌تر باشند. جراحی چشم لازک (یا PRK) ممکن است برای افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم بهتر باشد زیرا در اجتناب از فلپ عمیق تر، اعصاب قرنیه مسئول رفلکس اشک بریده نمی‌شوند.

چه کارهایی باید قبل از عمل لازک چشم انجام بدیم؟

قبل از جراحی لازک چشم با دکتر یا هماهنگ کننده عمل لازک چشم ملاقات خواهید کرد که در مورد آنچه که باید در طول و بعد از عمل لیزر چشم انتظار داشته باشید صحبت خواهد کرد. در این جلسه تاریخچه پزشکی شما بررسی می‌شود و چشم شما آزمایش می‌شود. آزمایش‌های احتمالی شامل اندازه‌گیری ضخامت قرنیه، انکسار، نقشه‌برداری قرنیه، فشار چشم و گشاد شدن مردمک است. هنگامی که ارزیابی خود را انجام دادید، جراح شما به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ خواهد داد. پس از آن، می‌توانید یک قرار ملاقات برای عمل تعیین کنید.

اقدامات قبل از عمل لازک

اگر از لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز سفت و سخت استفاده می‌کنید، نباید حداقل پنج تا هفت روز قبل از ارزیابی خود از آن‌ها استفاده کنید. سایر انواع لنزهای تماسی، مانند لنزهای معمولی نرم، حداقل سه روز قبل از ارزیابی نباید استفاده شوند.

در روز عمل لیزر چشم لازک، قبل از رفتن به پزشک یک وعده غذایی سبک بخورید.

تمام داروهای تجویز شده را مصرف کنید.

از آرایش چشم استفاده نکنید یا لوازم جانبی حجیم در موهای خود نداشته باشید که در قرار گرفتن سر شما در زیر لیزر اختلال ایجاد کند.

اگر آن روز صبح احساس خوبی ندارید، با مطب پزشک تماس بگیرید تا مشخص شود که آیا امروز وقت مناسبی برای انجام این کار است یا خیر.

 

بعد از انجام عمل لازک ممکن است چه اتفاقاتی رخ دهد؟

احساس وجود یک جسم خارجی در چشم (از یک تا چهار روز طول می‌کشد)

کاهش موقت بینایی در شرایط کم نور (تا ۱۲ ماه)

خشکی چشم، نیاز به استفاده از قطره‌های مرطوب کننده (حداکثر شش ماه)

دید مه‌آلود یا تاری (باید ظرف شش تا نه ماه ناپدید شود)

منبع: کلینیک چشم پزشکی دیدآوران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا