دیجیتال مارکتینگ

فرق بازاریابی و تبلیغات در چیست؟

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟ آیا یک کسب و کار به هردوی آنها نیاز دارد؟

بروزرسانی شده در تاریخ: ۴ تیر ۱۴۰۲

فرق بازاریابی و تبلیغات چیست؟ هرکدام چه تاثیری در کسب و کار ما خواهند گذاشت؟ در ابتدا هرکدام را تعریف خواهیم کرد و سپس تفاوت آن‌ها را بدون مقدمه چینی اضافی خواهیم گفت. با توجه به اینکه بازاریابی و تبلیغات دو مفهوم متفاوت هستند، بسیاری از کسب و کارها به دنبال این هستند که بدانند کدام یک از این دو مفهوم برای فعالیت‌های تجاری و تبلیغاتی آن‌ها مناسب‌تر است. در این مقاله، به بررسی دقیق تفاوت‌های بازاریابی و تبلیغات پرداخته و به کمک مثال‌های واقعی، به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید با توجه به نیازهای کسب و کار خود، انتخاب مناسبی بین این دو مفهوم داشته باشید. با ما همراه باشید…!

متن این محتوا بصورت کاملا دوستانه نوشته شده است. برای ارتقای وبسایت مگ وان، در کامنت‌ها اعلام نمایید کدام لحن بهتر است.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی یعنی به دنبال رضایت مشتریان بودن و تلاش برای جذب و نگه‌داشت آن‌ها. از طرف دیگر، بازاریابی مثل دوستی کردن با مشتریان است. ما سعی می‌کنیم با مشتریانمون دوست شیم، نیازها و خواسته‌هاشون رو بشناسیم و بهشون کمک کنیم تا بهترین تجربه رو از محصولات و خدمات ما داشته باشن. در واقع، بازاریابی یک فرآیند دوطرفه است که در آن ما سعی می‌کنیم با مشتریانمون ارتباط برقرار کنیم و بهشون نشون بدیم که ما بهشون اهمیت می‌دیم و می‌خوایم به نیازهاشون پاسخ بدیم.

مطلب پیشنهادی:

تبلیغات چیست؟

تبلیغات یعنی به دیگران درباره محصولات و خدماتی که می‌خواهیم به فروش برسانیم، بگوییم. مثلاً وقتی توی تلویزیون یا رادیو یا اینترنت یا حتی توی خیابان یه تبلیغ می‌بینیم یا می‌شنویم، اون تبلیغه. هدف اصلی تبلیغات جذب مشتریان و افزایش فروشه. اما باید به این نکته هم توجه کنیم که تبلیغات باید از نظر اخلاقی و قانونی هم مجاز باشه و به دیگران آسیب نزنه.

مفهوم کلی بازاریابی

بازاریابی یا تبلیغات؟ کدام یک برای کسب موفقیت بیشتر مهم است؟

در کسب و کار هر دو موضوع بازاریابی و تبلیغات بسیار مهم هستند و هر دو باید به صورت هماهنگ و بهینه انجام شوند. بازاریابی شامل تمام فعالیت‌هایی است که برای جذب و نگه‌داشت مشتریان انجام می‌شود و تبلیغات نیز یکی از ابزارهای بازاریابی است که برای جذب مشتریان و افزایش فروش استفاده می‌شود. بنابراین، برای داشتن یک کسب و کار موفق، هر دو موضوع بازاریابی و تبلیغات بسیار مهم هستند و باید به صورت هماهنگ و بهینه انجام شوند.

بازاریابی و تبلیغات: تفاوت‌ها و تمایزهای آن‌ها

شاید خیلی از دوستان این مورد رو قبول نداشته باشن، اما تیم مادینا، طی یک آزمایشی که انجام داد به این نتیجه رسید که بازاریابی از تبلیغات مهمتره؛ اما دلایلی که داشتن چی بوده؟

  1. بازاریابی شامل تمام فعالیت‌هایی است که برای جذب و نگه‌داشت مشتریان انجام می‌شود. به عبارت دیگر، بازاریابی شامل تحقیقات بازار، تعیین هدف بازاریابی، طراحی محصولات و خدمات، قیمت‌گذاری، توزیع و فروش است. در حالی که تبلیغات فقط یکی از ابزارهای بازاریابی است. بنابراین، بازاریابی مهمتر است زیرا تمامی این فعالیت‌ها برای جذب و نگه‌داشت مشتریان ضروری هستند.
  2. بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بازار خود را بهتر بشناسید و بهترین راه‌های جذب مشتریان را پیدا کنید. با تحقیقات بازار، شما می‌توانید نیازهای مشتریان را بشناسید و محصولات و خدمات خود را بر اساس آنها طراحی کنید. همچنین، با تعیین هدف بازاریابی، می‌توانید بهترین راه‌های جذب مشتریان را پیدا کنید و برای افزایش فروش خود اقدام کنید.
  3. یک امکانی که بازاریابی به شما می‌دهد این است، شما می‌توانید روابط بلندمدت با مشتریان خود برقرار کنید. با توجه به اینکه بازاریابی شامل تمام فعالیت‌هایی است که برای جذب و نگه‌داشت مشتریان انجام می‌شود، شما می‌توانید روابط بلندمدت با مشتریان خود را برقرار کنید. این به شما کمک می‌کند تا مشتریان خود را نگه‌داری کنید و در نتیجه، فروش خود را افزایش دهید.

تبلیغات بهتر است یا بازاریابی

تبلیغات فقط یک قسمت از بازاریابی است: چرا باید به هر دو توجه کنیم؟

بهتر است قبل از هرگونه صحبتی، مزایای هردو مورد رو بگیم:

مطلب مرتبط: بازاریابی آفلاین

مزایای بازاریابی | تفاوت بازاریابی و تبلیغات

  • با مشتریانتون در ارتباط باشید و نیازها و خواسته‌هایشون رو بشناسید. (یکی از بهترین راه‌های ارتباط با مشتریان ایمیل مارکتینگ هست و اینطوری میتونید جایگاه خودتون رو تثبیت کنید)
  • برند خودتون رو بهتر بشناسید و بهترین راه‌های تبلیغاتی رو برایش پیدا کنید.
  • با رقبای خودتون رقابت کنید و با استفاده از روش‌های مناسب، بیشترین سهم بازار رو به دست بیارید.
  • با استفاده از روش‌های مناسب، هزینه‌های تبلیغاتی خودتون رو کاهش بدید و به سود بیشتری دست پیدا کنید.
  • تا با استفاده از روش‌های مناسب، محصولات و خدمات خودتون رو بهتر به مشتریانتون معرفی کنید و از رضایتشون اطمینان حاصل کنید.
  • با استفاده از روش‌های مناسب، بازار هدف خودتون رو بهتر بشناسید و بهترین راه‌های تبلیغاتی رو برایش پیدا کنید.

مزایای تبلیغات چیست؟

مزایای تبلیغات | تفاوت بازاریابی و تبلیغات

  • با تبلیغات می‌تونید به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید و برندتون رو به گروه‌های جدیدی معرفی کنید.
  • تبلیغات می‌تونه به شما کمک کنه تا بازار خودتون رو تحلیل کنید و بهترین راه‌های بازاریابی رو برای برندتون پیدا کنید.
  • با تبلیغات می‌تونید به مخاطبان خودتون پیام‌های مهم و ارزشمندی رو منتقل کنید و اون‌ها رو به خرید محصولات و خدمات شما ترغیب کنید.
  •  تبلیغات می‌تونه به شما کمک کنه تا با رقبای خودتون رقابت کنید و در بازار بهترین عمل کنید.
  • با تبلیغات می‌تونید به مخاطبان خودتون اعتماد بیشتری بدهید و اون‌ها رو به خرید محصولات و خدمات شما ترغیب کنید.
  • تبلیغات می‌تونه به شما کمک کنه تا برندتون رو به صورت قابل توجهی تبلیغ کنید و در نتیجه فروش و سود شما رو افزایش بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا